Maak de grote steden groter

Gelezen in Het Parool van 20 april 2010:

Uit de reisgegeven die veertig miljoen tomtommetjes naar het Amsterdamse hoofdkantoor stuurden valt op te maken dat Brussel het meeste geplaagd wordt door fileleed binnen Europa. Daarna volgen de Poolse steden Warschau en Wroclaw. Londen staat op vier. Dan volgen Edinburgh en Belfast. Marseille en Parijs staan eveneens in de top tien. Rotterdam staat op twaalf, Amsterdam op vijftien. De Duitse steden komen pas vanaf plaats 28: München, Essen, Hamburg, Stuttgart, Keulen, Düsseldorf, Berlijn, Frankfurt, Hannover en Bremen. Het minste hinder van files ondervinden automobilisten in Stockholm en Madrid. Het zijn de steden in Engeland en Polen die het meest gebukt gaan onder vertragingen, de Spaanse en Scandinavische steden het minst. Het Parool kopte: ‘Files Randstad niet het ergste’.

Hoe valt dit te rijmen met het nieuws dat Elsevier drie maanden later, op 5 juli 2010, naar buiten bracht, namelijk dat van alle Europese steden Amsterdam het meest geplaagd wordt door het autoverkeer? “Van alle steden in de wereld staat Amsterdam op de dertiende plek waar mensen de langste reistijd naar hun werk hebben.” Amsterdammers doen er gemiddeld 31,5 minuten over om naar hun werk te komen. Daarmee schaart de Nederlandse hoofdstad zich in het dubieuze gezelschap van notoir verstopte steden als New Delhi, Johannesburg en Peking. Van alle door IBM onderzochte steden klagen de Amsterdammers overigens het minst over het woon-werkverkeer. In Amsterdam gaat het ook niet zozeer om verstopte wegen, maar om lange reisafstanden. Het is duidelijk, gemiddelde vertraging of gemiddelde reistijdlengte, het maakt nogal verschil. Wat kunnen we hiervan leren? De Duitse en Scandinavische steden hebben het stedelijke verkeer goed geregeld: beter openbaar vervoer, een betere afwikkeling van het autoverkeer. Wat Nederland betreft is het probleem vooral dat onze grote steden hun arbeidskrachten van ver moeten halen. Het openbaar vervoer is daarop allerminst berekend. Daardoor slibben de rijkswegen dicht. Onze grote steden zijn te klein. En de Randstad als ruimtelijk concept is mislukt. De bebouwing is teveel gespreid, de grote steden zijn de banenmachines, maar ontberen de mensen. De nationale ruimtelijke agenda van nu af moet zijn: maak de grote steden groter. Zo simpel is het.


Posted

in

by

Comments

6 responses to “Maak de grote steden groter”

  1. Vincent Westzaan Avatar
    Vincent Westzaan

    De vraag hoe het Parool-verhaal met het Elsevier-verhaalt te rijmen is, wordt niet beantwoord. Ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik dacht dat de OESO juist concludeerde dat de Randstad er veel erger aan toe is dan bijvoorbeeld de zgn. Belgische Diamant. Dat Amsterdammers weinig klachten hebben over reistijd, begrijp ik wel, want je rijdt als grootstedeling altijd tegen de files in. Juist inwoners van Almere, Purmerend c.s. krijgen de klappen. Dus helemaal eens met de stelling dat de Randstad als ruimtelijk concept mislukt is. Inderdaad, maak de steden groter. De voorgenomen schaalsprong van Almere is een onzalig idee dat de problemen alleen maar verergert.

  2. Zef Hemel Avatar
    Zef Hemel

    Dat antwoord staat er wel. Een kwestie van goed lezen.

  3. Gert-Jan van der Weijden Avatar

    Om Vincent te helpen: “het gaat niet om files, maar om lange reisafstanden”. Maar het échte goede antwoord is: het gaat niet om files, maar om lange reistijden. En dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat in Amsterdam 23,5 % van de woon-werkers fietst, tegen 2% in alle ander steden (zegt het IBM-onderzoek). Dus als die fietsers wat flinker op de pedalen duwen is dit non-probleem opgelost!

  4. olivier lingbeek Avatar
    olivier lingbeek

    De vraag is wat er bedoeld wordt als gezegd wordt, “de Randstad als concept is mislukt”. Wat is de Randstad eigenlijk, een Leitbild, of een echte stad? Zie daarover het briljante boekje van Vincent van Rossum “randstad variaties op het thema stad.” Feit is dat het nationale verstedelijkingsbeleid goed is geweest voor de grote steden en wat minder goed voor de kernen in het Groene Hart. De laatsten hebben wat minder van het rijk geprofiteerd dan de eersten.

  5. Hotze Hofstra Avatar

    Dus als iedereen een beetje doorfietst, is de mythe van de slecht bereikbare steden in de Randstad ook weer opgelost? Of is het eerder andersom: het probleem van congestie en reistijd is eigenlijk groter, maar wordt gedempt doordat een deel van het woonwerkverkeer per fiets gebeurt. Sterker nog: door de netwerkachtige opzet van de Randstad, kunnen we er logischerwijs van uitgaan dat de overige 75% voor het grootste deel netwerkstedelingen zijn die geen korte fietsafstand naar hun werk hebben. En daar komt de gebrekkige infrastructuur des te prangender tot uiting.

  6. hoe word ik rijk Avatar

    Hee, ik volg http://www.zefhemel.nl/?p=1450 nu al een tijdje! Je website is uitsekend en ik heb deze nu ook toegevoegd aan mijn favorieten! Heeft niets met het bovenstaande bericht te maken, maar ik wilde dat even kwijt!! 🙂

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *