Bakermat RoXY

Gelezen in NRC Handelsblad van 11 oktober 2013:

Over dance meldde NRC dat het goed ging met deze vijfentwintig jaar oude muzieksector. Het jaarinkomen van dj Tiësto wordt geschat op 23 miljoen dollar. Dat is bijna evenveel als Brad Pitt verdient en zelfs iets meer dan Angelina Jolie. Tiësto bezit meerdere grachtenpanden in Amsterdam en heeft ook huizen in Miami, Stockholm en Johannesburg. Honderd miljoen euro voegt de Nederlandse muziekindustrie jaarlijks toe aan de nationale economie. Bijna zeventig procent daarvan komt voor rekening van dance. De export van dance groeide de afgelopen jaren met liefst twintig procent. De totale waarde van de dancesector is nog groter: 488 miljoen in 2002, 587 miljoen in 2012 (KPMG). Wereldwijd is het economische belang van dancemuziek 2,7 miljard euro. Nederland, of eigenlijk Amsterdam, staat daarmee op de twaalfde plaats. Het gaat vooral om festivals, die in aantallen sterk groeien, hetgeen overigens ten koste lijkt te gaan van clubs: hun aantal daalde van 394 (2002) naar 226 (2012). Alleen in Amsterdam komen er nog steeds nieuwe clubs bij. Club Air en Duncan Stutterheim’s ID&T bijvoorbeeld openen in de oude Shelltoren op Overhoeks en op nog twee andere locaties in de stad nieuwe uitgaansgelegenheden. Dat is het gevolg van het nieuwe 24-uursbeleid van de gemeente. “Een dergelijk soort uitgaansleven is essentieel, want het brengt jonge mensen naar de stad,” aldus de organisator.

Een mooie illustratie van hoe deze succesvolle economische sector vanuit de grootstad kon groeien levert het interview met dj Joost van Bellen in diezelfde krant. In 1980 kwam Van Bellen naar Amsterdam. Daar ontdekte hij het grootstedelijke uitgaansleven. “In een kraakkelder aan de Rozengracht begon hij met vrienden zijn eerste feestjes met psychedelische jaren-zestigrock. Toen de buren klaagden over geluidsoverlast stichtte hij Armadillo, met wederom recalcitrante garagepunk. Via via vernam hij van de plannen voor een discotheek die RoXY zou gaan heten, een plan van de illustere drie-eenheid kunstenaar Peter Giele, dj Eddy de Clercq en ondernemer Arjan Schrama.” RoXY opende in 1987 en groeide uit tot een barokke club van internationale allure. Van Bellen werd dj, later artistiek leider. De houserage vond hier zijn epicentrum. `De rijen liepen tot aan de Munt.` In 1989 opende in de Amstelstraat houseclub IT. Tien jaar later overleed Giele. Bij zijn begrafenis, die Van Bellen vormgaf als een groot afscheidsfeest, brandde de RoXY af. De succesvolle dance scene van Nederland verloor daarmee zijn bakermat, maar zou daarna dus alleen maar groter worden.


Posted

in

,

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *