Oregon Marketplace

Gelezen in ‘Systems of Survival’ (1994) van Jane Jacobs:

Hoe groeit een stad? Niet door te bouwen, wel door een succesvolle lokale economie. Hoe groeit een lokale economie? Antwoord: niet zozeer door bedrijven aan te trekken, maar door zelf te innoveren. Wanneer een stad innoveert, dat wil zeggen wanneer haar bedrijven goederen en diensten zelf leren maken en ook weten te exporteren die ze eerst nog moesten importeren, kan ze groeien. Omdat ik aan de UvA een college Politieke Economie moet geven zocht ik naar een voorbeeld van succesvolle importvervanging. Dat voorbeeld leverde Jane Jacobs. Alana Probst, schrijft ze in ‘Systems of Survival’, woonde en werkte in Eugene, Oregon. Probst was de jonge voorzitter van een kleine buurtorganisatie in het arme deel van Eugene die huisvesting en voedsel verzorgde voor werkloze moeders. De stad was sterk afhankelijk van de houtindustrie. Ze besefte dat haar werk weinig zin had als de lokale economie niet verbeterde, maar in de houtindustrie viel steeds minder te verdienen. In 1982 begon ze met een experiment. “Her idea was simple: Go to several local businesses and ask what they were planning to buy from outside the city and county in the coming year. Then immediately see if there were local businesses capable of putting in bids for the work.

Het experiment werd een groot succes. Het werd zelfs uitgebreid naar de hele staat Oregon. Met ‘Oregon Marketplace’ werden lokale bedrijfjes actief met elkaar in contact gebracht en uitgenodigd om goederen en diensten aan elkaar te leveren. Lokaal geproduceerde goederen bleken goedkoper dan van over ver aangevoerde tussenproducten. Het experiment spotte met alle economische theorieën, maar Probst ontdekte dat de stedelijke economieën van Eugene en Portland ooit precies op deze wijze waren gegroeid. Geen wonder dat economen ‘Oregon Marketplace’ aanvankelijk ridiculiseerden en later, toen het succesvol bleek, zelfs fel bestreden en de mensen erachter betichtten van bedenkelijk protectionisme. Jacobs: “They believed in comparative regional advantages, that some places are better than others to make certain things. The economists believed that random, happenstance diversity is inefficient per se. (…) I think they got it from Adam Smith.” Stedelijke economieën zijn niet efficiënt of globaal. Ze zijn lokaal, rommelig, ongepland en, als het goed is, buitengewoon divers.


Posted

in

by

Comments

One response to “Oregon Marketplace”

  1. nel de jager Avatar
    nel de jager

    Het draait dus om heel goed “community work”. In Amsterdam wordt daar tot nu toe heel weinig mee/aangedaan. Veel (beleids)regels die vaak algemeen gesteld zijn. Vooral heel erg topdown. Vaak ook nog eens ondersteund door de zogenaamde “experts” die dan weer onderzoek voor gemeentes verrichten. Laat straten/buurten/wijken toch wat meer experimenteren en vooral leren van elkaar!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *