Taxis de la Marne

Gelezen in ‘Dynasties’ (2006) van David Landes:

Heerlijk boek van David Landes. In ‘Dynasties’ beschrijft deze Amerikaanse historicus, verbonden aan Harvard, het leven van families die sinds jaar en dag grote, wereldomspannende bedrijven op het gebied van bankieren, autofabricage en grondstoffen besturen. Een derde van alle bedrijven in de wereld is nog altijd in het bezit van families. Zij zorgen, meer dan naamloze vennootschappen, voor voorspoed en continuïteit. Niet dat dat bijzondere gegeven veel heeft uit te staan met steden. Dacht ik. Tot ik de geschiedenis las van de Franse familie Renault. Vanaf 1902 maakt deze familie zijn eigen motoren, drie jaar later bouwt ze heuse auto’s, zo’n 1200 stuks per jaar. Er werken dan 800 mensen. In Frankrijk zijn er op dat moment nog honderden bedrijfjes actief die op kleine schaal auto’s fabriceren.

Renault breekt definitief door in Parijs. Parijzenaars houden niet van taxi’s, omdat de bevolking niet wil afdingen. Wanneer Renault een taximeter bedenkt en deze rond 1910 in zijn auto’s installeert, wordt er een vaste prijs per ritlengte gerekend en groeit de verkoop van taxi’s in de Franse hoofdstad onstuimig. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog rijden er in Parijs al zo’n drie- tot vierduizend taxi’s, alle afkomstig uit de Renaultfabrieken. Korte tijd later komen ze bekend te staan als ‘taxis de la Marne’, omdat ze op grote schaal soldaten moesten vervoeren naar de frontlinies in het noordoosten, om de hoofdstad te beschermen. Landes schrijft er nuchter over, maar al in 1907 is Renault door de verkoop van taxi’s in Parijs de grootste autoproducent van Frankrijk. Rond 1912 is de omzet van het familiebedrijf zelfs gegroeid tot 59 miljoen francs, met een winst van 19 miljoen. Je zou kunnen zeggen dat Renault groot heeft kunnen worden dankzij de enorme markt van de Parijse metropool, ook al bevonden de fabrieken zich toentertijd nog elders en moest de familie nog jaren wachten tot het moment dat het Franse Ministerie van Defensie voor het gebruik van de taxi’s in de oorlog betaalde.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *