Het Paradisomodel

Gelezen in de Volkskrant van 18 december 2009:

Saskia van Drimmelen is modeontwerper. Samen met Desirée Hammen en Margreet Sweerts voert ze het label ‘Paintes Series’. Elk kledingstuk dat het drietal ontwerpt is een gezamenlijk werk en gaat letterlijk van hand tot hand. "Margreet maakte een begin, uitgaande van een detail dat door Rumjana in Bulgarije was gemaakt en daarna ben ik ermee verder gegaan. Toen ik even niet verder kwam, nam Desirée het over. Zo zijn al onze ontwerpen gemaakt door vele handen." Haar inspiratiebron was de Amerikaanse band Flaming Lips. "Wat mij vooral trof was wat de Flaming Lips uitstraalde: gewoon pretentieloos doen waar je plezier in hebt. En dat kleinschalig houden, hoe beroemd je ook bent. Dat de buitenwereld mooi vindt wat je maakt is niet het doel, maar leuk meegenomen. Gegrepen door hun manier van doen dacht ik: dát is wat ik wil. Kleding maken zoals de Flaming Lips muziek maken: samenwerken met geestverwanten en persoonlijk contact hebben met de mensen voor wie je iets maakt." Journaliste Marjon Bolwijn schreef er in de Volkskrant een intrigerend stuk over.

Van Drimmelen werkt tegenwoordig vanuit Amsterdam. Acht jaar lang had ze succes in modestad Parijs, haar eigen label verkocht ze over de hele wereld. In het voorjaar van 2003 besloot ze om met dit hectische leven te breken. Haar inspiratiebron, de Flaming Lips, ontdekte ze tijdens een optreden in Paradiso. "Met mijn vriend ging ik naar een optreden van deze Amerikaanse rockband in Paradiso in Amsterdam. Dat was een openbaring. Het concert was één groot feest met de zaal. Niks popgroep die op afstand van het publiek op een voetstuk staan te musiceren. De vier bandleden betrokken hun fans bij het optreden." Prompt stopte ze in Parijs en maakte een begin met ‘Painted series’. Haar eerste modeshow hield ze in Amsterdam, in een tuin van een 17e eeuws grachtenpand. "Zo heeft Painted Series à la de Flaming Lips de afstand tot het publiek dat op de catwalk in Parijs zo groot is, willen opheffen." Painted Series heeft inmiddels zijn weg gevonden naar een designwinkel in New York, maar vooral naar individuele klanten. Ook bestaat het op internet.

Je ziet het vaker. Steeds meer talentvolle kunstenaars/ontwerpers kiezen bewust voor kleinschaligheid, rechtstreeks contact met publiek en/of afnemers, kwaliteit en samenwerking met bekenden uit de directe nabijheid, maar vooral: plezier in het werk. Dat doen ze vanuit een stad waar ze inspiratie vinden, want ze hebben het contact met de wereld wel nodig. Internet doet de rest. Het is het Paradisomodel: een kleine zaal, een geweldig publiek, beroemde artiesten, een menselijke maat, en dat alles in een inspirerende stad. Juist deze manier van werken brengt de kunstenaars roem. En Amsterdam bezorgt het wereldfaam.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *