Hier werden wij verliefd

Gelezen in ‘Hier werden wij verliefd’ (DRO, 2007):

Twee weken geleden verscheen een nieuwe editie van ‘Nieuwe Openingen’, het tijdschrift van de Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam. Nieuwe Openingen is een opiniërende reeks waarmee deze gemeentelijke dienst een inspirerende bijdrage wil leveren aan het debat over de ruimtelijke ordening in Nederland. Dit zesde nummer gaat over Amsterdam als huwelijksmarkt. Volgens de stadsecoloog Remco Daalder gaat het over Amsterdam als de meest geile stad van Nederland. "Amsterdam is dé stad als het gaat om seksueel contact. Geen enkele andere stad in Nederland wordt voortdurend in verband gebracht met Sodom en Gomorra. (….) Amsterdams reputatie als ‘s lands geilste stad lokt jongeren uit alle windstreken, ook vele hoogopgeleide, creatieve geesten, de motoren van de economie."

Waarmee we weer, via een wonderlijke ingang, zijn aanbeland bij het onderwerp van deze weblog: creatieve steden. Elders in het nummer laat de geograaf Jos Gadet zien dat Amsterdam het hoogste aandeel alleenwonenden in Nederland kent. Jongeren tot 30 jaar vormen er verreweg de voornaamste groep vestigers. En ze gaan niet meer weg, in tegenstelling tot veel studenten in zogenaamde studentensteden in Nederland. Sterker, ze kiezen in het geval van Amsterdam (UvA, VU) vooral voor de stad, en minder voor de kwaliteit van de opleiding. Terwijl in veel andere studentensteden (Eindhoven, Delft, Enschede) jongeren juist kiezen voor een opleiding en de stad op de koop toe nemen. Nog mooier, ook alleenwonenenden buiten de studentenleeftijd (30-50 jaar) vormen in Amsterdam een belangrijke vestigingscategorie. De spannende stelling van de auteurs van deze editie van Nieuwe Openingen is dat deze jongere en oudere alleenstaanden kiezen voor Amsterdam vanwege de geile reputatie van de stad. Om dit alles te staven hebben de medewerkers van DRO, Klaas-Bindert de Haan en Koos van Zanen, een kaart van de stad gemaakt met alle zogenaamde ‘erogenen zones’. En dat zijn er heel wat. Ze hebben ze onderverdeeld in drie categorieën: seksgerichte ontmoetingen, contactgerichte ontmoetingen en ‘toevallige ontmoetingen’. De stad fungeert bovenal als huwelijksmarkt.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *