Navigatiehub Amsterdam

Gelezen in NRC Handelsblad van 6 oktober 2007:

Interessant artikel was dat, op de economiepagina van NRC Handelsblad. Over Nederland als navigatiehub. Nederland staat aan de kop als het gaat om het maken van digitale landkaarten. De twee grootste leveranciers staan overigens op het punt om verkocht te worden. Dat was de aanleiding voor het artikel. Navteq wordt verkocht aan het Finse Nokia, Tele Atlas wordt verkocht aan het Amsterdamse Tomtom. Tele Atlas is Nederlands. Navteq was tot 2004 in handen van Philips. Dan is er nog een derde partij, AND, die in Rotterdam is gevestigd. En het Amsterdamse Route66, maker van navigatiesoftware voor mobieltjes, sloot begin dit jaar ook al een deal met Nokia.

Waarom presteert ons land, en dan met name Amsterdam, zo opvallend op dit terrein? De schrijvers zoeken het in de banden met het Eindhovense Philips, maar die banden blijken toch vrij los. Ze vinden dus geen duidelijke verklaring. "Sommigen gooien het op de Verenigde Oostindische Compagnie en beroemde Nederlandse kaartenmakers als Willem Blaeu. Maar, zoals onderzoeker Hulsink zegt: er zijn geen aanwijzingen dat de digitale kaartenmakers banden hadden met de traditionele cartografie." Ook heeft de overheid de sector niet gestimuleerd. Kortom, ze komen er niet uit. En ja hoor, dan volgt de typische Nederlandse uitsmijter: "Nederland is nu eigenlijk een soort navigatiehub tegen wil en dank." Dat laatste is natuurlijk onzin en ook volkomen onterecht. Waarom kreeg ondernemer Tom van Rijn begin jaren tachtig tijdens een slapeloze nacht het briljante idee om digitale kaarten te gaan maken voor Carin, de nieuwe apparatuur van Philips voor autonavigatie? Hij werd de oprichter van Tele Atlas. Wie was hij? Waar woonde hij? Hield hij van kaarten? De journalisten vroegen het hem niet. Jammer, zo komen we er niet achter. Maar we hebben vermoedens.


Posted

in

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *