Afscheid van de Randstad

Gelezen in Structural Change in Europe – Cities and Regions Facing up to Change (2007):

Niet dat het een bijzonder sterk tijdschrift is. Is het eigenlijk wel een tijdschrift? Ik kreeg een exemplaar in handen tijdens de Zaragoza Meeting van METREX afgelopen week. In ieder geval stond er één artikel in dat beslist de moeite waard is om te lezen. Het is natuurlijk weer van de hand van de oude meester, Sir Peter Hall. De titel komt bekend voor: "Europe’s Multi-centered Urban Future". De altijd goed geïnformeerde Britse hoogleraar snijdt opnieuw het thema aan van de groeiende polycentriciteit van het Europese stedenstelsel. En ergens in dat veelkernige stelsel ontstaat zelfs, jawel óók binnen Europa, "a Polycentric Mega-City Region". Hij is erg groot en zeer complex: het Zuidoosten van Engeland.

Over de oude polycentrische stelsels op het continent, namelijk Ruhrgebied en Randstad, is hij veel genuanceerder. Zijn betoog is nu dat deze polycentriciteit in een productiegeoriënteerde economie misschien efficiënt was, maar in een consumptiegedreven economie veel minder. Er zijn zelfs veel argumenten tegen dergelijke polycentrische stelsels op dit moment aan te voeren. Door het bedrijfsleven, merkt hij op, wordt met klem gewezen op de nadelen van deze polycentriciteit. Er is geen dominante stad, terwijl er wel één stad is die als mondiale toegangspoort voor de steden functioneert. Als toegangspoort kan die stad niet concurreren met èchte metropolen. In het geval van het Ruhrgebied is Düsseldorf de toegangspoort en in het geval van de Randstad gaat het om Amsterdam. Geen van die twee steden, aldus Hall, kan de voordelen bieden van een metropool als Londen. Voor wie het nog steeds niet wil geloven citeer ik de meester: "Recent European research has identified a powerful counter-consideration: business respondents in Germany and the Netherlands, interviewed for the project, find that a polycentric structure has disadvantages. In particular, regions that are apparently highly polycentric because they have no single dominant city, like Randstad Holland and RhineRuhr, prove to be less so in the way that dominates the rest by acting as global gateway to the rest of the world, like Amsterdam in Holland or Düsseldorf in the RhineRuhr area. And even then, respondents report that such cities – or Frankfurt in Germany’s Rhine-Main region – fail to be fully competitive with global giants like London."

Say no more.


Posted

in

,

by

Comments

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *