Hier werden wij verliefd

On 27 april 2007, in Geen categorie, by Zef Hemel

Gelezen in ‘Hier werden wij verliefd’ (DRO, 2007):

Twee weken geleden verscheen een nieuwe editie van ‘Nieuwe Openingen’, het tijdschrift van de Dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente Amsterdam. Nieuwe Openingen is een opiniërende reeks waarmee deze gemeentelijke dienst een inspirerende bijdrage wil leveren aan het debat over de ruimtelijke ordening in Nederland. Dit zesde nummer gaat over Amsterdam als huwelijksmarkt. Volgens de stadsecoloog Remco Daalder gaat het over Amsterdam als de meest geile stad van Nederland. "Amsterdam is dé stad als het gaat om seksueel contact. Geen enkele andere stad in Nederland wordt voortdurend in verband gebracht met Sodom en Gomorra. (….) Amsterdams reputatie als ’s lands geilste stad lokt jongeren uit alle windstreken, ook vele hoogopgeleide, creatieve geesten, de motoren van de economie."

Waarmee we weer, via een wonderlijke ingang, zijn aanbeland bij het onderwerp van deze weblog: creatieve steden. Elders in het nummer laat de geograaf Jos Gadet zien dat Amsterdam het hoogste aandeel alleenwonenden in Nederland kent. Jongeren tot 30 jaar vormen er verreweg de voornaamste groep vestigers. En ze gaan niet meer weg, in tegenstelling tot veel studenten in zogenaamde studentensteden in Nederland. Sterker, ze kiezen in het geval van Amsterdam (UvA, VU) vooral voor de stad, en minder voor de kwaliteit van de opleiding. Terwijl in veel andere studentensteden (Eindhoven, Delft, Enschede) jongeren juist kiezen voor een opleiding en de stad op de koop toe nemen. Nog mooier, ook alleenwonenenden buiten de studentenleeftijd (30-50 jaar) vormen in Amsterdam een belangrijke vestigingscategorie. De spannende stelling van de auteurs van deze editie van Nieuwe Openingen is dat deze jongere en oudere alleenstaanden kiezen voor Amsterdam vanwege de geile reputatie van de stad. Om dit alles te staven hebben de medewerkers van DRO, Klaas-Bindert de Haan en Koos van Zanen, een kaart van de stad gemaakt met alle zogenaamde ‘erogenen zones’. En dat zijn er heel wat. Ze hebben ze onderverdeeld in drie categorieën: seksgerichte ontmoetingen, contactgerichte ontmoetingen en ‘toevallige ontmoetingen’. De stad fungeert bovenal als huwelijksmarkt.

Tagged with:
 

Creatief als hype

On 25 april 2007, in cultuur, by Zef Hemel

Gehoord van Jan Boersema op 23 april 2007:

Na enkele jaren had ik weer contact met Jan Boersema, nu al weer enige jaren hoogleraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. "Ik zie aan je weblog dat je nog steeds in de creatieve steden gelooft," was het eerste wat hij me, bijna smalend, toewierp. Alsof het hele onderwerp, waar we vanuit de denktank van het Ministerie van VROM tussen 1999 en 2001 gezamenlijk aan werkten en waarmee we destijds in de voorhoede van het debat zaten (immers, er was op dat moment nog geen boek van Florida over het onderwerp verschenen), alweer passé is. Jan vond het destijds wel een leuk, fris en nieuw onderwerp, dat hij steunde, en waar hij op geheel eigen wijze een draai aan probeerde te geven. Zo betrok hij, herinner ik mij, de stelling dat Rotterdam Amsterdam zou moeten steunen in het ontwikkelen van een internationaal creatief profiel. Er kon er maar een stad binnen de zogenaamde Randstad zijn, die werkelijk een creatief milieu kon ontwikkelen. Provocerend, zo was Jan. Jan zelf zat trouwens meer in het duurzaamheidsdebat.

Je hoort het meer: die creatieve steden, dat hebben we nu wel gehad. Mensen worden er bijna murw van. Je mag de naam van Richard Florida in sommige kringen al niet meer gebruiken. Hoon is je deel. Terwijl feitelijk nog nauwelijks iemand zijn boeken werkelijk heeft gelezen. Waar gaat het debat dan nu over? Ik zou het niet weten. De ruimtelijke agenda van de Volkskrant leert ons er weinig over. De zogenaamde experts waren afgelopen weekeinde in deze kwaliteitskrant bepaald niet op dreef. Zorgen om verrommeling en graag wat meer en beter openbaar vervoer. Op rijksniveau is het al helemaal stuurloos. Om met AT5 te spreken: we wachten af….