Junkie XL

On 23 oktober 2005, in cultuur, economie, by Zef Hemel

Gelezen in de PS-bijlage van Het Parool van 22 oktober 2005:

Tom Holkenborg (1967), alias Junkie XL, woont sinds twee jaar in Los Angeles, om precies te zijn in Venice Beach. "Venice, where art meets crime." Zijn wereld is Hollywood, waar hij samples maakt voor commercials, speelfilms en videogames. "Ik ben vierkant uitgelachen toen ik in 1996 muziek voor videogames en reclame ging maken. Dat was de totale sell-out. Nu staan de artiesten in de rij, en is het een belangrijk medium geworden. De muziek die ik voor een Cadillac-commercial maakte, was speciaal voor een reclameblok bij de Superbowl en de Oscaruitreiking. Daarvan komt de kijkdichtheid overeen met die van een WK-voetbalfinale." Met dit soort muziek wordt meer geld verdiend dan met het maken van CD’s.
Voordat Junkie XL naar LA vertrok, woonde hij tien jaar in Amsterdam, aan de Brouwersgracht. Zijn stamkroeg is Thijssen, onlangs door Johannes van Dam bekroond met een 8-. Daar heeft hij een vast tafeltje. Hij werkt er aan zijn samples (een nummer van Junkie XL bestaat in de regel uit een sample of veertig), want meer dan een laptop heeft hij niet nodig. "Tegenwoordig doe ik alles alleen. Ik zou niet eens met mezelf willen samenwerken." Nog steeds komt hij in Thijssen. Hij staat er voor duizenden euro’s aan de lat.

Alweer een verrassend voorbeeld van de nieuwe creatieve economie. Het gaat in die economie dus om het bedenken van content. Daarmee wordt ontzettend veel geld verdiend. We hebben het bovendien over een eenmanszaakje, deels gevestigd in Los Angeles, deels aan de Brouwersgracht in Amsterdam. De eigenaar is jong (hoewel hij zich alweer oud voelt, want de ontwikkelingen zijn ook voor hem nauwelijks bij te benen). Het bureau staat feitelijk in de kroeg, om de hoek. Welke overheidsstatistiek incorporeert dit soort relevante economische gegevens?

Tagged with:
 

Zonder bureau

On 22 oktober 2005, in economie, by Zef Hemel

Gelezen in Het Parool van 21 oktober 2005:

Victor Ponten en Jim Taihuttu zijn met hun reclamebureau Habbekrats door vakblad Marketing Tribune uitgeroepen tot reclametalent van het jaar. Dat gebeurde gisteren in de Amsterdam Arena. Beiden zijn twintigers. Bijzonder. Ze klagen over het gebrek aan geld dat ze, als twintigers, kunnen aantrekken in Nederland, ook al hebben ze veel ideeën. Ze willen geen groot bureau. Dus begonnen ze een website met daarop een korte uitleg van hun plannen."Er verschenen links naar onze site op andere websites. Kennelijk was die anders dan andere." En, opmerkelijk: ze hebben geen bureau. "Het is gevestigd in kroegen: Katoen of De Balie.

Zo werkt dus de nieuwe creatieve economie. Via websites. Met groot, jong talent. Zonder de banken, want die zijn conservatief. En zonder huisvesting. Men werkt gewoon vanuit de kroeg. Dus niet te vinden in de economische statistieken. Maar wel gezien door de vakpers. En al vroeg bekroond. O ja, en dat alles vanuit Amsterdam.

Tagged with:
 

Amstel Hotel

On 9 oktober 2005, in cultuur, muziek, by Zef Hemel

Gescheurd uit De Volkskrant van 6 oktober 2005:

In een eerder item noemde ik al het Amstel Hotel, toen in relatie tot de Arena. Nu gaat het over het Amstel Hotel in relatie tot Paradiso. De verhouding tussen die twee is – mondiaal gezien – kennelijk even belangrijk. Robbie Williams speelde daar deze week, voor het publiek onverwacht, tijdens zijn ‘warming-up gig’. Dat deed hij eerder ook in Londen en Parijs, steeds op een klein podium net als Paradiso. De ‘warming-up gig’ mondt uit in één groot concert – wèl groots aangekondigd -, op 9 oktober (vandaag dus) in Berlijn. Dat laatste concert valt vanavond over de hele wereld te volgen, live, op 26 locaties, waaronder de Heineken Music Hall aan de Arenaboulevard. Deze strategie, meldt De Volkskrant,  is ontwikkeld in het midden van de jaren ‘90, toen de megaconcerten in stadions opkwamen. Paradiso vaart er wel bij. Vóór Robbie Williams traden ook de Rolling Stones, Lenny Kravitz en Prince op in de Amsterdamse poptempel vanuit eenzelfde behoefte: eigen status peilen, verhoogde aantrekkingskracht door exclusiviteit en geheimhouding..

Williams logeerde in het Amstel Hotel. Het bijzondere is nu dat hij de route van het hotel naar de poptempel aan het Kleine-Gartmanplantsoen per boot aflegde. Zowel de Volkskant als het Parool legde deze boottocht vast met een foto op de voorpagina van de krant. Die foto gaat de hele wereld rond. Amsterdam waterstad.

Tagged with:
 

Westergasfabriek

On 6 oktober 2005, in economie, by Zef Hemel

Gelezen in Het Parool van 5 oktober 2005:

Er is weer een nieuwe generatie spelcomputers in aantocht. Microsoft lanceerde afgelopen week als eerste – mondiaal – zijn nieuwe Xbox 360. Zij deed dat in Amsterdam. Lange tijd wilde de computergigant niet zeggen waar de lancering zou plaatsvinden. Het was een geheime locatie, ergens in Europa, al lekte al snel uit dat het Amsterdam zou zijn. Op 12 augustus 2005 viel op de nieuwssite van Planet Internet het volgende te lezen: "Even afgezien van de precieze locatie benadrukt Microsoft dat de stad Amsterdam gekozen is met een speciale reden. Chris Lewis, regional vice president Xbox EMEA, zegt: "Er is heel goed nagedacht over de locatie voor X05. We hebben dit jaar veel bijzondere aankondigingen en het is voor ons belangrijk dat we die op de beste plaats doen. Maar als ik nu zou vertellen over waarom we Amsterdam hebben gekozen, zou ik ook al wat van onze plannen onthullen en die willen we nu juist geheim houden! Laten we het erop houden dat het na X05 in Amsterdam helemaal duidelijk zal zijn dat de volgende generatie gaming begint met Xbox 360. De komende weken volgt er meer informatie." De presentatie vond dinsdagavond dus plaats op het complete terrein van de Westergasfabriek. Daarmee, aldus Het Parool, kan de Amsterdamse Westergasfabriek zich nu meten met Pierre Gardin’s huis in Cannes, het pretpark Isla Magica in Sevilla en een exclusieve beachclub in Juan les Pins aan de Franse Côte d’Azur, waar eerdere X-festivals door Microsoft werden gehouden. Uiteindelijk vloog Microsoft elfhonderd buitenlandse ontwikkelaars, verkopers en journalisten naar Amsterdam voor de lancering. Met dank aan Schiphol.

De investeringen in de Westergasfabriek, in het schoonmaken van het terrein, in de restauratie en in de aanleg van het park – zeer kostbaar, inderdaad – blijken van strategisch belang voor de positionering van Amsterdam als creatieve kennisstad. Het exclusieve karakter van het Westergasfabrieksterrein en van Amsterdams in het algemeen blijkt dus ook bekend bij de top van Microsoft aan de Amerikaanse westkust. En laten we ook ongelooflijk blij zijn met zo’n mooie luchthaven als Schiphol in de buurt. Nu nog die HSL-Zuid naar Parijs….

Tagged with: